2. mai 2013

Vaniljekjeks

I dag har jeg blant annet laget noen enkle vaniljekjeks. Måtte teste stempelsettet jeg kjøpte hos VinatagePiken i Hamar.


Grunnoppskriften fant jeg i heftet som følger med stempelsettet.+ at jeg la til litt for smaken.

80 g mykt smør
120 g sukker
1egg
180 g fint mel

miks smør og sukker, tilsett egget og bland godt. Tilsett melet
Deretter la jeg noen dråper sitron og ca 1 ss vanilje, brukte her vaniljetwister fra dr.oetker

La deigen litt i kjøleskapet, minst 1 time.

Ta mel på bakebordet og kjevle ut litt av deigen.
Bruk stempel direkte på deigen , eller bruk en rund utsikker., for å deretter p bruke stempelet.

Stek kjeksen på 180 grade i 10-12 min. Avkjøl på rist.

Vil du heller ha et lite marsipanlokk på kjeksen?
smør et tynt lag vaniljekrem f.eks på hver kjeks.
Kjevle ut marsipan eller fondant og bruk stempelet.

Varier med farger og stempeltrykk etter ønske.








3 kommentarer:

  1. Oh My! :D Jeg er målløs! Sjelden kaker gjør meg direkte stum! Har ikke ord, rett og slett - dette var en fantastisk, nydelig idè! :)

    SvarSlett
  2. Stilig.. Også fikk jeg ikke bare litt lyst på kake heller da..

    SvarSlett

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)