22. aug. 2012

Gulrotsnurrer

Fant en oppskrift i bladet SMAK nr 6, som jeg måtte prøve ut.
Nemlig Snurrer med Gulrot.
De ble veldig gode, smaker best varme.

Oppskrift:
5 dl melk
50 g gjær
3 ss olje
2 ts salt
1 ss honning
ca 800 g hvetemel

Fyll:
3 store gulrøtter 
3 løk

1 egg til pensling + grovt salt

Varm melken til fingervarm.
Smuldre gjær i bakebolle og hell på melken.
Rør inn de øvrige ingrediensene og elt deigen godt før du setter den til heving ca 45 min.



Skrell og grovhakk gulrøtter og løk 
stek i olje i ca 10  min.

Elt deigen lett, del i to like deler.
Kjevle hver del til rektangel  på ca 50x30 cm.
Fordel grønnsakene og rull sammen.

Del opp i skiver, ca 20 pr rull.
Legg dem gjerne i store muffinsformer. La heve i 30 min.


 og stek på 250 grader i 30 min.

Pensle med sammenvispet egg og strø på grovt salt.
Mannen dro innpå 6-7 i et jafs omtrent.-Å trodde det var middagen jeg, sa han;)
Helt greit, vi spiste gulrotsnurrer til middag i dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)