29. aug. 2012

Gluten-og melkefri bursdagskake

Laget i dag en kake til min venninne Jannicke.Hun har melke-og glutenallergi så måtte lage litt alternativt.

Sukkerbrød:
5 egg
2,2 dl sukker
2 ss vann
4-5 steviadråper med vaniljesmak
ca 300g Glutenfritt mel, f.eks Semper harvest mix
2 ts bakepulver

Fyll lag 1: Vaniljekrem laget av Freia vaniljekrempulver vispet med 3,5 dl Rismelk
Fyll2: Et tynt lag vaniljekrem med ferske jordbær i skiver og strødd med brunt sukker
Dynket hvert lag med 3-4 ss sukkervann før jeg la på fyllet.


Smurte kaken med Marengskrem, dvs vispet marengs av 2 egghviter, 2 dl sukker, steviadråper med vaniljesmak, 3 dråper sitronsaft.
La på et godt lag av denne "kremen" og lot kaken stå i kjøleskapet ca 45 min før jeg trakk den med sukkermasse som jeg farget rosa med farge fra Wilton.

Pynt er også laget av sukkermasse.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)