27. des. 2013

Skolebrød"kake"

Mannen ønsket seg skolebrød i dag og det fikk han;)
Nemlig et skolebrød som nesten dekka hele stekeplata. Så da presenterer jeg herved Skolebrødkaka.

Og det har gått unna;) han elsker nemlig gjærbakst. MEN vi må vel nesten hjelpe ham med noe av det.



Oppskrift:

50 g gjær
60 g  meierismør 
dl  H-melk
1 dl sukker
11 dl hvetemel (ca.500g)
Vaniljekrem
Kokosmasse

Smuldre gjær og rør ut i  en lunken væske av smeltet smør og melk,
hell i sukkeret og visp så det blandes godt

Tilsett litt og litt mel så ikke deigen blir for fast. 
Tørre skoleboller/kake er ikke noe godt.

La deigen være litt løs når du setter den til heving 20 min.
Ta litt mel på bordet og hell den ferdigheva deigen oppå. Jobb deigen til et STORT skolebrød.
Legg deigen på bakepapirkledd plate før du "dytter" den ned på midten for å gjøre plass til vaniljekremen.
Hev i ca 20 min og stek på 180 grader i ca 20 -25 min.

La "kaken" avkjøles litt før du smører på melisglasur og strø på kokosmasse.
Så da kan du servere skolebrød/bolle/kake



1 kommentar:

  1. DET skolebrødet så helt fantastisk ut - kan tenke meg mannen (og resten av familien) storkoste seg med den ja :-)

    Håper du har hatt en fin jul og nyter late romjulsdager!

    Klem
    Netta

    SvarSlett

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)