16. nov. 2013

Sandkaker

I går kved laget jeg klar en sandkakedeig. Satte den i kjøleskapet og stekte i dag. Var spent på resultatet da jeg erstattet mesteparten av farin med SukrinGold og økte mengde malte mandler og reduserte mengde hvetemel.

De ble veldig gode, noe mer sprø en de vanlige men absolutt håndterbare. Tror disse vil smake godt med vaniljekrem eller is.


Oppskrift:
200 g smør
200 g hvetemel
150 g malte mandler/mandelmel
70 g sukringold
30 g farin
1 egg
Res
Jeg brukte Assistenten og blandet først smør, mandelmel og litt av hvetemelet. Tok så i egget og skurkin og farin. Resten av hvetemelet tok i jeg i litt og litt.
La på plastfolie på bollen og satte den i kjøleskapet natta over.

Smør sandkakeformer og strø i litt potetmel som du kakker ut igjen. Da setter seg bare et tynt lag.
Rull passe store kuler deig som trykker utover i formen. Husk at de skal kunne fylles med is, krem eller annet godt så laget skal ikke være så tykt.

stek på 175 grader i 10 -12 min.
Avkjøl i formen litt før du snur formene og kakker lett mot bordkanten. Da skal sandkaken gå ut av forma.
Disse blir litt mer porøse en de uten mandelmel så behandle dem pent. Løft dem over i kakeboksen
 med en kakespade.

Husk at når du baker til jul, ha litt god tid, ha gjerne på musikk, levende lys er et must for meg.
Kos deg, ikke stress. Og lag såpass mye at du og familien kan tjuvsmake;)






3 kommentarer:

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)