14. aug. 2013

Hvete"kake" med brunost og pasjonsfruktsyltetøy

Jeg er veldig glad i å bake gjærbakst og min familie synes det er  godt.

Måtte lage noe litt annerledes en bare skoleboller og skillingsboller fant jeg ut.
Så da hentet jeg frem Brunosten og Pasjonsfruktsyltetøy.

Når det gjelder valg av brunost så går jeg så klart for Heidalsost. Er den jeg er vokst opp med:)

 
Oppskrift Hvetekake:
1 gjær( fersk)
3ts salt
80 g smeltet smør
1 1/2 dl kefir
1 1/2 dl melk
1 dl sukker
6 dl mel
 
 
Fyll: Pasjonsfruktsyltetøy
ca 80 g Brunost
 
Smuldre gjær, og strø på saltet så gjære smelter.
Smelt smøret, og avkjøl med melken.
Tilsett så smør, melk og kefirmelk og sukker.
Visp sammen så du er sikker på at alt er godt blandet.
 
Tilsett mel, litt av gangen. La ikke deigen bli for fast før den heves.
Hev i 30 min.
 
 
smør bordplata med matolje så trenger du ikke så mye mel til utbaking.
Kjevle deigen rektangel.
Smør på et tynt lag pasjonsfruktsyltetøy og legg på osteskiver. La det være igjen litt kant som du ikke smører med noe.
 
legg leiven dobbel så du får en firkant.
Stell og klapp litt pent med kantene:)
 
La heve i 30 min før du steker i ca   25 -30 min på 180 grader. Men de an ovnen din og hvordan kaken ser ut.
 
 
 
Etter steking , laen avkjøles før du pynter med melis og syltetøy.
 
Del opp kaken i passe biter og legg på et pent kakefat.
Server :)
 
Smaker godt til en kopp kaffe eller te:)
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)