5. apr. 2014

Luftige Hveteboller


I dag har jeg testet ut en oppskrift som sto bakpå en pakke Luftigere Bakst som er et av Mors hjemmebakte produkter.

Som liten hang jeg med bestemor overalt også på kjøkkenet og i eldhuset.
Når bestemor bakte gjærbakst så smeltet hun gjæren med saltet og hun hadde alltid vellykket bakst.

MEN nå har jeg altså etter snart 43 år på baken begynt å røre gjæren ut i lunket væske istedenfor.






Oppskrift :

150 g smeltet smør
5 1/2 dl melk
175 g sukker
1 pk idun fersk gjær
1 ts kardemomme
1 kg hvetemel
1 toppet spiseskje Luftigere Bakst




Smelt smøret og tilsett melken. Varm opp til 37 grader og rør gjæren ut i væsken.
Jeg brukte en plastvisp for å vispe ut gjæren.

Bland sukker, hvetemel, luftigere bakst  og kardemomme og tilsett i væsken
Elt godt sammen, gjerne i kjøkkenmaskin. Jeg brukte håndkraft i dag.
Dekk bollen med plast og hev i 30 min.
Trill ut boller og sett dem på bakepapirkledd plate.Etterhev i 40 min.

Pensle med sammenvispet egg og stek på midterste rille ved 180 grader i 15-20 min.




De to siste bildene er dessverre ikke av god kvalitet, men dere der da at de ble boller:)
Og gode og luftige ble de også.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)