31. jan. 2014

Min Marmorkake

Marmorkake er en av de tradisjonskaker jeg husker best fra den tiden jeg bakte med bestemor.

Jeg har gjort min lille vri såklart, og det var denne versjonen Lars Lian gikk glipp av da jeg ble sendt hjem før ukesfinalen i kakekrigen;)



Oppskrift:
200 g godt smør
200 g sukker

4 store egg
1 dl h-melk
1dl sitronsaft
2 dl kefirmelk

2 t vaniljesukker
2 ts bakepulver

320-350 g hvetemel

200 g Dronningsjokolade


26 cm form

Visp mykt smør og sukker til en fluffy røre
tilsett et egg om gangen.

tilsett melk og sitronsaft, og deretter melet som du har blandet med bakepulver og vaniljesukker

Ta 1/3  av røren i en egen bolle
Smelt 200 g Dronningsjokolade og bland dette i bollen

Ta den lyse delen av røren i kakeformen først, tilsett så sjokoladerøren og fordel deler utover toppen. Bruke en gaffel og vend inn slik at det blir marmorert.

Stek på 175 grader i ca 50 min. Bruk en kakepinne og sjekk at den er stekt.

Avkjøl kaken

Til pynt:
2 dl kremfløte
+ ønsket mengde vaniljekrem
Friske bringebær
Eventuelt en marsipanrose eller annen pynt
revet sjokolade


Lag hjemmelaget vaniljekrem eller kjøp ferdig om du ønsker
Visp kremfløte


Legg på vaniljekremen først, deretter vispet krem.
Pynt dette med bær, revet sjokolade og eventuelt en rose

Legger du på kremene og lar kaken stå over natten så blir den enda mer saftig.
Vent da med bær og sjokolade til du skal servere.

Kos deg med både bakingen og smaken






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)