6. feb. 2012

Hverdagsbrød



Litt skikkelig brødmat må man ha. Jeg er ikke den som spiser mest brødskiver,men skal jeg ha brødmat er det best med hjemmebakt.

Oppskrift Hverdagsbrød, 3 stk:
50 g gjær
2-3 ts salt
1,5 dl lunket vann
5 dl havregryn
10 dl sandmalt bygg grov
10 dl byggmel fin
5 dl hvetemel
2 dl linfrø

Løs opp gjær med salt
Ta i vann og deretter alt det tørrre
Kjenn etter hvor fast deigen blir underveis, skal ikke være for fast.
Arbeid deigen godt sammen , gjerne med kjøkkenmaskin
La heve i bakebollen i 45 min

Fordel deigen i former. Deigen kan med fordel være litt løs.Denne er såpass løs at jeg auser den opp i formen med tresleiv.
Etterhev i 45 min


stekes på 200 grader i ca 40 min
Blir litt mer "bustete" på overflaten når deigen ikke knas på bordet,men smaker godt gjør det

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)