4. mai 2015

Vannbakkels

Ble tilfeldigvis spurt i går  om jeg laget vannbakkels noen gang. Da kom jeg på at det har jeg vel ikke laget siden jeg var med på Feinschmecker i Oslo sammen med flere andre bloggere.
Men laget det ofte som barn sammen med bestemor og mamma. Så jeg bare måtte ha noen få små på kvelden. Fylte de med fløtekrem med bringebær og pynta med jordbær, jada man tar det man har tilgjengelig .
Vaniljekrem er også mye brukt og er kjempegodt som fyll i disse.

Oppskrift:
2 dl vann
100 g smør
100 g hvetemel 
3-4 egg
Sett ovnen på 175 grader.

Kok opp vann og smør.Når smøret er smeltet så tilsett melet og rør godt sammen så det ikke svir seg og det blir en fast og blank deig.

Ta deigen over i kjøkkenmaskin og tilsett et egg om gangen.Jeg brukte 3 egg da de var store.
Er deigen veldig fast så tilsett et til.Har du s/m egg bruker du også 4.

Fyll røren i en sprøytepose og sprøyt ut vannbakkels etter ønsket str på bakepapirkledd plate husk nå at disse eser ut og opp ganske mye.Ha litt mellomrom.
Du kan også bruke 2 ss og sette topper om du vil.

Stek dem 20-25 min.Husk å ikke åpne døren de første 20 min, da kan de falle sammen.

Avkjøl dem, åpne enten i ene enden som jeg gjorde, fyll i krem og bær med en spøytepose, eller du deler de i to på langs og legger fyllet før du setter på lokket igjen.
Dryss på melis og pynt eventuelt med bær på toppen.

Vent med å fylle til like før servering så de ikke blir bløte.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)