30. des. 2014

Myke og gode rundstykker til nyttår

I julen har jeg laget disse rundstykkene 4 ganger.
Så da deler jeg oppskriften med dere så kanskje flere kan kose seg med ferske ruddstykke til nyttår


70 g gjær
100 g meierismør 
6 dl melk
100 g rugmel
10 g salt
650  g hvetemel + 50 g til utbaking
1 ss Mors hjemmebakte Luftigere bakst

Smuldre gjær i en bakebolle
Smelt smør og hell i melken
Hell melkeblandingen i bakebollen og visp så alt løser seg opp.
Tilsette salt, luftigere bakst  og mel og arbeid deigen godt sammen

La heve 25-30 min

Strø litt mel på bakebordet og trill deigen ut til en pølse.Bruk så lite av melet som mulig.
Del opp i passe store emner og sett på bakeplaten.

Jeg setter bakelatene i ovnen under oppvarming.Tar de ut og setter rundstykkene på varm plate.


Stek på 200 grader i ca 15 min


Jeg pensler mine med litt bremykt når jeg tar de ut av ovnen.


Avkjøl og legg de du ikke bruker der og da i en tett pose.




1 kommentar:

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)