29. juni 2014

Glutenfri vaniljekake


Noen ganger blir kakene best på smak når de er pyntet fort og "gæli" :)
I dag valgte jeg å gjøre det enkelt , bare slenge på mousse mellom  lagene og på toppen.
Og godt ble det jammen.

Glutenfri vaniljekake:

50 g smør, usaltet
2,5 dl sukker
4 eggehviter( medium str)
1 ts hvitvinseddik

2,5 dl fløte
300 g semper white mix
2 ts vaniljesukker m/ekte vanilje  eller frø fra en vaniljestang

Visp sammen smør og sukker
Tilsett fløten, vaniljen og melet vekselsvis
Visp eggehvitene stive i en annen bolle med 1 ts hvitvinseddik.

Bland kakerøren sammen med de stivpiska eggehvitene.

Hell i en 20 cm rund form.

Stek på 175 grader i ca 35 min




Bringebærmousse fant jeg oppskrift på hos passion4baking.Men jeg brukte nok mer bringebær, droppet SP og siler ikke bærblandige for frø. Jeg synes det blir ekte når de er med. Men dette er en smakssak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)