12. nov. 2013

Bestemors Smultringer

Nå som julen nærmer seg igjen er jeg mer opptatt av tradisjoner en ellers i året.
Julen må være så nær det den var da jeg var liten, som det er mulig å få til.
 
Da jeg fikk tak i en oppskriftsbok etter oldemor og bestemor så startet jakten på deres oppskrifter på julebakst.
 
Mandag laget jeg smultringer etter deres oppskrift og for første gang fikk jeg til den "riktige" lukten og smaken , etter min husk da. Det var nesten slik at en entusiastisk hobbybaker ble litt rørt når lukten av bestemors smultringer bredte seg på kjøkkenet.
 
 
Bestemors Smultringer
3 egg
375 g sukker
1/2 l sur fløte
70 g smør
1/2 ss kardemomme
ca 750 g hvetemel
2 ts hornsalt
 
1 1/2 kg Flott matfett til koking
 
 
Bland alle ingredienser i en bolle og la kjøkkenmaskina jobba sammen deigen.
Bestemor brukte sur fløte. De haddde gård og de separerte melken selv,  Fløten ble satt til side så den ble sur før den ble brukt i blant annet smultringbaksten.
 
Jeg brukte 3 dl kremfløte og resten hel surmelk.
 
 
La deigen hvile i kjøleskapet omtrent 1 time.
 
Ta deigen ut på bakebordet.Må du ha mer mel så knar du inn dette.
Kjevle ut en leiv på ca 1 cm tykkelse, og stikk ut smultringer med en smultringutstikker.
 
Legg de over på en melet fjel så de ikke setter seg fast. Men ikke overøs med mel , det blir ikke så bra med mye mel i fettet de skal kokes i.
 
Legg flott matfett i en gryte og varm opp så alt smelter , varm så opp til 170 grader.
 
Legg i maks 4-5 smultringer pr gang.
Når de flyter opp til overflaten så vender du dem, og gjenta under koketiden for at de skal bli pent brune og gjennomstekte.
 
Legg ferdig kokte smultringer på et kjøkkenhåndkle eller noen lag kjøkkenpapir så de får rent av seg.
 
 
 
 
 
Kos dere :)

2 kommentarer:

  1. skal deigen være ganske bløt før du setter den kaldt

    SvarSlett
  2. den er litt myk når den settes kaldt, men ikke så den renner vekk:) la den stå godt og vel en time og skulle den være for løs/myk så kna inn litt mer mel. Du skal kunne kjevle ut en leiv uten store vansker.

    SvarSlett

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)