26. nov. 2013

Peppernøtter

Har i dag laget en del Peppernøtter.
Husker mamma laget disse da jeg var en meget ung dame. En gang hadde hun laget en gigantporsjon og sa til meg og en klassevenninne at vi kunne spise så mye vi ville av den lille boksen.
Men  av en eller annen grunn hørte vi ikke ordet "lille" og da mamma kom hjem var den store boksen hennes nesten tom.
Tror mamma vekslet mellom å gråte og le en stund da. Men hun avsluttet med å si -ja men da vet jeg at de var gode.

Oppskrift peppernøtter:
ca 25 stk.

100 g smør
100 g sukker
1 dl fløte
250 g hvetemel
1 ts natron
1/2 ts støtt pepper
1/2 ts støtt ingefær
1/2 ts støtt kardemomme
1/2 ts støtt kanel

Visp smør og sukker fluffy
tilsett fløten sammen med mel, natron og krydder

La deigen hvile i kjøleskap i vel 1 time.

Forvarm ovnen til 180 grader

Trill pølser og del i like emner som du triller kuler av
Sett kulene på bakepapirkledd stekeplate og trykk de litt ned. Husk at de må ha litt rom mellom seg da de flyter litt ut.

Stek i ca 15 min.



Jeg laget i dag 3 porsjoner;)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)