14. okt. 2011

Skolebrød og rydding på kjøkkenet

I dag har jeg, tross en kranglete rygg,  prøvd å rydde litt på kjøkkenet.Hentet frem bestemors gamle Hollanske Krukke og fylte den med kjøkkenredskap som brukes ofte for tiden.
På hedersplass foran kom bestemors Hjulvisp.

Den gamlekjøkkenvekta er også etter bestemor.Fungerer ikke lenger, men klarer ikke kvitte meg med den.
Hvor mange tenker på mormor og de 8 ungene når de ser en hjulvisp? :)

Ungene ønsket seg Skolebrød i dag.
Brukte oppskrift fra Tine.no

Skolebrød
1 pk gjær ( for søt deig)
 1/2 ts salt
3 1/2 del melk
100 g meieri smør
1/2 ts kardemomme
/2 ts bakepulver
75 g sukker
600 g mel
1 pk piano vaniljekrem
Sett stekeovnen på 2oo grader. 

Smuldre  gjær en bakebolle

Smelt smøret og bland inn melken .
Hell melk og smøret i bakebollen og rør ut med gjær.
Bland godt inn kardemommen, sukker,melet og bakepulver. 
Elt i ca 15 min.

La heve 30 min.

Rull ut pølser og del den opp i passe biter ettersom hvor store boller du vil ha.
Lag en fordypning i hver bolle og legg på vaniljekrem og la de så heve i 20 minutter.

Stekes i 12-15 min til de er gylne.


Er gode som de er, men blir enda bedre med melis og kokosmasse :)
Vi laget dobbelporsjon i dag og har fryst ned en del. Kjekt å ta opp.Har da fryst dem uten melisglasur.

Bestemors kakeboks i bakgrunnen.Den kommer fra Stabburet og har vintermotiv på ene siden og sommermotiv på andre siden. Aner ikke hva originalinnholdet var, men bestemor oppbevarte fettbrød i den bl.a 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)