20. okt. 2011

Dagens Brødbakst

Skal jeg først spise brødmat så skal det være fersk og helst hjemmelaget/hjemmelaget type.

Tenkte at Bagels er jo godt og hva med en litt sunnere variant en den lyse man kjøper i frysedisken.
Nå har jeg aldri bakt Bagels og fant ut at de skal visstnok kokes et par min før de stekes.
Skippa den jeg så da vet jeg ikke hva vi skal kalle disse bakevarene mine jeg :)
Godt med Brunost var det nå uansett.
Grove "Bagels"

1 pk gjær
2 ts salt
4 dl lunket vann

2 dl havregryn
8 del Fullkorns hvetemel

Bland ingrediensene i en bakebolle og bruk gjerne kjøkkenmaskin.Bør eltes godt.

La deigen heve 30min.

Trill ut små pølser og sett endene sammen så du får en bagel/smultring.
Laget 12 stk av denne deigen.

Etterehev 20 min.

Pensle med egg for en blank overflate

Stekte de på 200 grader i ca 15-20min( til de blir gylne)


Kos deg/dere med fersk brødbakst.Ha en fin høstdag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)