28. aug. 2012

Glutenfri Eplekake

I går ettermiddag laget jeg og minstemann Eplekake med epler ifra egen hage.De er litt syrlige enda til å spise slik de er, men helt greie å ha i kake.


Oppskrift:
5 store egg
2 dl sukker
1 dl fløte
6-7 dl semper white mix, eller annen type glutenfritt mel, mengden varierer litt etter hvor store eggene er.Jeg hadde veldig store egg direkte fra hønsefarm.
2 ts bakepulver

3 mellomstore epler
kanel og sukker


Skrell eplene og del dem opp i skiver eller små båter
Legg på en tallerken og strø på godt med sukker og kanel.La dette stå å trekke til kakerøren er ferdig.


Visp eggedosis av egg og sukker, 10 min.
Tilsett 1 dl kremfløte og visp på halv hastighet i ca 4-5 min.
Vend forsiktig inn melet og bakepulver.


Jeg brukte en springform på 26 cm. Smurte denne med formfett.
Legg kakerøre og eplebiter lagvis, start med kakerøre.Jeg tok litt lite kakerøre nederst så som dere ser på bildet over kom noen eplebiter helt nederst.Men smakte godt gjorde det allikevel.

Stekes på 180 grader i 25-30 min. 



Det gikk unna på denne kaken.Og som mye bakst ellers  smaker det godt rykende ferskt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)