4. des. 2011

Rosettbakkels

Tradisjonbakst :)
Jeg er ikke noen verdensmester på Rosettbakkels,men fikk da til en bra porsjon til slutt.
Jeg hadde litt startproblem i dag,men kom nok av  altfor lav varme på smultet  og at jeg holdt rosetten for lenge i det.Da brenner den seg fast i jernet og vil ikke slippe.

Oppskrift:
100 g hvetemel
1 egg
1 1/2 del melk
1 ts Tinesmør, smeltet
1 ss sukker

1 pk smult for steking

Bland alt og la røren få svelle i ca 20min.

Dypp rosettjernet i den varme smultet først og deretter i røren.Pass på at ikke røren ikke kommer oppå jernet.

Hold jernet i smultet til kaken er gyllen.
Ta dem forsiktig løs med en gaffel,og legg dem på et matpapir for å renne av seg.
Strø gjerne litt brunt sukker på papiret slik at det fester på Rosetten.

Jeg dobblet porsjonen og erstattet sukker med sukrin .

Dette er IKKE  baking for små hender. La barna pynte kakebokser, lage julepynt eller noe annet denne gangen:) Aller helst ikke være på kjøkkenet.Oljen blir VARM.

Det er ikke  noe trinn for trinn bilde her , nettopp pga av at jeg trengte begge hender og all oppmerksomhet på jobben :)


Rosettjernet har jeg arvet etter bestemor <3




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)