7. des. 2011

Julens sjokoladekjeks

Da er sjokoladekjeks-boksen fylt opp igjen:)
Denne kjeksen har blitt en tradisjon hos oss.Første året jeg laget disse, måtte jeg lage nye porsjoner etterhvert.Grunnen var at sønnen som hadde soverom farlig nær boden, spiste nesten hele boksen i skjul.

Ble litt fortvilet, men skjønte jo at de måtte ha falt i smak.

Oppskrift sjokoladekjeks:
100 g smør
75 g brunt sukker
75 g sukker
1 egg
140 g hvetemel
1/2 ts bakepulver
30 g skivede mandler
1 plate dronning sjokolade , finsnittet

Stekes ved 200 grader i ca 10 min, midt i ovnen
Smør og sukker røres hvitt.Bland inn skivede mandler.

Rør inn egg og hvetemel med bakepulver vekselsvis.
Bland til slutt inn finsnittet /event grovthakket om ønskelig sjokolade.

Sett deigen kjølig 1-2 timer.

Trill deigen ut til en pølse.Her tenker jeg du bestemmer litt str etter din egen smak.
Del opp i 1 cm tykk skiver, trill en kule og trykk den lett ned på bakepapirkledd plate.

Avkjøl på rist.










1 kommentar:

  1. Nam :) De må jeg bake også tror jeg :)

    SvarSlett

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)