1. des. 2011

Kakaostenger


Kakaostenger var alltid på plass i jula hjemme hos oss.Bestemor var bakemesteren, deretter ble det mamma og nå lager jeg dem også.
De smaker godt og er fulle av gode minner.

Oppskrift Kakaostenger
200 g sukker ( kan erstattes med sukrin)
200 g smør
2-3ss Kakao ( jeg brukte 100% bakekakao)
1 egg
300 g hvetemel
1 ts bakepulver


Jeg blander rett og slett alt sammen i en bolle og bruker kjøkkenmaskina.
La smøret stå fremme slik at det er mykt.
Dette er en liten porsjon og jeg tredoblet den nå som det bakes til jul :)Husk at når du dobler/tredobler er det lurt å prøve seg frem med melmengden.
Greit å ha igjen noe mel til utbaking.

Lag pølser av deigen som du klemmer litt ned med hånden. Med den str jeg brukte hadde jeg plass til 4 stenger om gangen på stekeplata.

Stek på 180 grader i ca 10-15 min.

Disse ble litt lyse så jeg skulle nok hatt i litt mer kakao.Men det er jo smak og behag.
Del stengen på skrå imens de er varme.
Avkjøl og ta på melis. Kan også sløyfes da der gode uten også.
Disse skal smake godt tenker jeg og så kan jeg mimre om julen sammen med bestemor :)

kremt: denne boksen ble tømt i kveld ;) vi var 4 stk om det .Må kose seg i Advendts tiden.
Godt jeg laget stor porsjon og har to store kakebokser igjen i kjelleren :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)