1. okt. 2014

Hvetekake med vaniljekrem og Eplefyll



Bolledeig :
160 g smør
2 dl vann
3 dl melk
175 g sukker
1 ts kardemomme
50 g gjær for søte deiger
900 g hvetemel
1 ss Luftigere bakst

1 pk Mors hjemmebakte Eplefyll 
Kanel
Sukker
Rosiner
Vaniljekrem 


Smøret smeltes 
Hell i vann og melk så det blir en lunken væske
Bland gjæren ut i væsken

Bland alle tørre ingredienser i bakebollen og hell væsken i.
Blir deigen for fast så tilsett litt mer vann.
Elt deigen først på lab hastighet 2-3 minutter og deretter i 15 min høyere hastighet.

Deigen skal bli smidig og god å jobbe med

Hell deigen ut på bakebordet og sett bakebollen over, La stå til heving i 15 minutter


Som form brukte jeg min minste Bake It Easy form


Bruk 1/3 del av deigen til bunnen.Kjevle eller trykk den ut til en sirkel som går godt oppover kantene på formen.
Legg på Mors hjemmebakte Eplefyll, eller ditt eget hjemmelaget eplesyltetøy.

Kjevle resten av deigen til en rektangel.Smør med vaniljekrem og strø på rosiner.Rull sammen fra langsiden.Del opp i 2-3 cm brede biter og legge dem med snittflaten ned i formen så du dekker eplefyllet.

Strø med kanel og litt sukker.

Etterhev i 20 min før du steker på 190-200 grader i 50 min.






Dryss melis over kaken når den er noe avkjølt.
Del opp i kakestykker og server.
Smaker nydelig alene og garantert helt herlig med iskrem.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)