14. apr. 2013

Saftig og Glutenfri Sjokoladekake

Laget en liten sjokoladekake i går, brukte en form på 24 x 34.
Fant frem igjen Semper white mix og jeg må bare si at jeg er veldig glad i å bruke den melmixèn i kaker. Jeg får dem mye luftigere og bedre da.


Gjorde det enkelt med pynten .Ble drysset med melis, delt i firkanter og la på et lite blad fra en sitronmelisse på hvert stykke.

Oppskrift:
5 store egg
4 dl sukker
200 g smør smeltet
200 g smeltet kokesjokolade, mørk
1 ts bakepulver
4 dl semper white mix

Rør sammen romtemperert egg og sukker i en bolle.
Ikke visp, for da får du ikke den litt seige konsistensen på kaken.

Smelt smøret og legg sjokoladen i så den også smelter.
Pass på varmen så ikke sjokoladen korner seg, det blir ikke bra:)

Bland den litt avkjølte sjokolade- og smørblandingen med eggedosisen.

Tilsett 4 dl semper white mix( eller annen meltype du foretrekker) og 1 ts bakepulver.

Jeg brukte en avlang form. Smør formen eller legg i bakepapir i bunnen så den lett kan ta ut etter steking.

Stek på 180 grader i ca 30 min, se an litt på konsistensen på kaken.
Den skal ikke steke for lenge. Den skal gjerne ha en litt fuktig bunn. Litt mer browniesaktig.

Bør spises nystekt :) lun , saftig og god. Gjerne med iskrem til.

Bildene ble ikke superdupre da jeg måtte ta bilder med mobilen i går.

Ha en fin søndag ettermiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)