29. jan. 2012

Myke Fløtekarameller m/mørk sjokolade



Har sett på alle gode karameller både hos MANUELA og mange andre blogger i det siste.
Sist jeg lagde karameller ble de ikke noe særlig,men i går tok jeg ibruk flytende glukose fra
dr oetker og de ble myke og kjempegode.


Oppskift:
3 dl fløte
2,5 dl h -melk
350 g farin
150-200 g brunt sukker
2 ss flytende glukose
2 ts vaniljesukker
100 g kokesjokolade

Bruk tykkbunnet kjele
ha oppi melk og fløte først
deretter sukker og glykose
Kok dette en stund før du tar i kokesjokoladen.

Bruk nå en visp og rør/visp hele tiden imens blandingen koker i ca 30 min.
Den skal tykne, du ser at det "krymper" i kjelen etter en stund.

Hell røren i en godt smurt form eller bruk eventuelt et bakepapir,husk å smøre dette litt også.La stå i ca 3 timer.
Del opp i biter, legg disse utover en fjøl eller lignende og dekk med aliminumsfolie og la det stå kjølig.
Mine sto natten over på en fjøl og da ble bitene fastere enn de var i formen som en hel"kake".De stivner bedre i små biter.


Disse er så myke at du kan forme dem litt når du deler opp i de bitene du skal ha.

God søndag alle sammen.Venter på at resten av heimen skal våkne.
Blir nok en besøkstur på oss og så har jeg lovet minsten at vi skal lage eplekake i ettermiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)