8. mars 2015

Pitabrød








Pitabrød er en del brukt hos oss. Men ofte synes jeg pitabrød man kjøper er av dårlig kvalitet og de blåser seg ikke opp nok under steking.

Min  datter viste meg for 3 år tilbake  en oppskrift de har brukt på skolekjøkkenet. Hun syntes de var veldig gode og derfor måte de prøves i heimen. Og de ble så vellykket at jeg vil dele oppskriften med dere.



Oppskrift :
 8 pitabrød
Skru stekeovn på 230-250 grader.

25 g gjær
2 dl lunket vann
1/2 -1 ts salt
1 ss olje
ca 5 dl hvetemel

smuldre gjær i bakebollen
bland ut i lunkent vann

rør dette godt sammen så all gjær er oppløst

tilsett olje, salt og hvetemel.
Ikke la deigen blir for fast
La deigen heve ca 20 min.

Trill ut en pølse og del i 8 like deler.
Trill små boller og la de hvile i 5 -10 min.

Trykk ut bollene og kjevle så til en "asjettstor" størrelse
stek umiddelbart, i 8-10 min.
De skal ikke bli for brune på farge.

Avkjøl på rist før de snittes i ene enden og fylle smed favorittfyllet.


3 kommentarer:

  1. Namme.. Utrolig lenge siden vi har hatt noe med pitebrød nå. Men denne oppskriften må absolutt prøves ut..

    SvarSlett
  2. Hei Hild Frøya :) ja disse ble veldig gode .Anbefales. Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  3. Helt ærlig så ble disse pita brød helt fantastisk,lagde de med dønerkjøtt og salatmix,ekte varer ��

    SvarSlett

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)