7. des. 2014

Fløtekarameller



Karameller har jeg nesten aldri fått til skikkelig.Men så fant jeg en oppskrift hos Pludrehanne som jeg testet og det gikk veldig fint :)
Besøk bloggen hennes for der er det mye fint ellers også og dessuten har hun laget trinn for trinn med bilder på disse karamellene.

Oppskrift:
500  g Sukker
200 g Setersmør eller annet godt saltet smør
1 Vaniljestang
200 g Fløte
50 g Kokosfett

Smelt sukker i en jerngryte.Pass på så det ikke brenner seg og bruk en tresleiv og rør med innimellom.
Kok opp fløte med frø fra vanljestangen + selve vaniljestangen ( som fjernes etterpå) i en kjele for seg selv.

Når sukkeret er smeltet og er klumpefritt ( tålmodighetsarbeid) så tilsetter du den varme fløten. Dette bobler kraftig så jeg sier som Hanne, PASS PÅ.
Tilsett smøret og la det koke i 5 min.


Dra av platen og rør inn kokosfettet.

Helles i en bakepapirkledd form. Tar ikke lange tiden før dette stivner.Sett kaldt
Del i passe store karamellbiter når det har stivnet..

Se også hos Hanne hvordan hun har pakket de inn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)