2. juli 2013

Mammas Saftige Marmor Bombe

At jeg har min bakeglede pga gode mat-og bakeminner i barndommen er ingen hemmelighet.
Gode saftige formkaker ble tryllet frem på bestemors kjøkken rett som det var. Måtte ha noe til kaffen der  i gården. En god kake til kaffen var lønning for strevet etter fjøsstell og gårdsdrift.

Marmorkake var en av de kakene jeg så ble laget og da jeg for en tid tilbake fikk i oppdrag å lage en festkake av en eller annen formkake, ble valget denne marmorkaken. Og noen endringer gjorde jeg og man kan ikke si at jeg har tatt vekk så mye, men heller  lagt til
Kakens navn kommer av kakens innhold, smak ( synes jeg:) og bloggens navn.

Mammas Saftige Marmor Bombe:

220 g smør, mykt
200 g sukker

4 egg, romtemperert
3 dl Kefirmelk

2 ts bakepulver
2 -3 ts vaniljesukker

Revet sitronskall av en stor sitron og nypresset sitronsaft av en halv sitron.

 320-350 g hvetemel
20o  Dronning sjokolade, som skal smeltes
................................................

Visp sammen sukker og smør
tilsett et egg om gangen og bland godt

Hell i saften fra en halv sitron, eventuelt mer om sitronen er liten.

Hell i kefir og deretter revet sitronskall, bakepulver , mel og vaniljesukker som er godt blandet

Blant godt sammen

Smelt sjokoladen
ta av ca 1/3 del av kakerøren og bland sjokoladen i denne delen

Hell den lyse røren i en kakeform, 24 cm, og bland inn sjokoladerøren slik at det blir marmorert.

Stek på 175 grader i ca  55 min.

Avkjøl godt før pynting. La den gjerne stå 1-2 dager før bruk. Da setter deg seg bedre.

Pynt med krem/kremer og bær like før servering.


Pynt:
Hjemmelaget vaniljekrem
Fløtekrem
Bringebær
revet sjokolade
og eventuelt en rose av marsipan eller fondant, eller en ekte blomst( spiselig for all del)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)