31. mars 2013

Creme Brulee i Appelsinskall

Creme Brulee er en liten søt avslutning på et godt måltid. Nå i påsken syntes vi det var godt med litt dessert. Vi bruker det sjelden til hverdags.
I mangel på mange små ildfaste former og at det var påske valgte jeg å bruke appelsinskall.
De fleste av oss har jo appelsiner i hus nå om dagen.


Vask appelsiene i lunket vann og del appelsinene du skal bruke i to like halvdeler. Snitt litt rundt appelsinkjøttet og klem ut litt av saften.
Skrap ut kjøttet og bruk det eventuelt i en appelsinsalat og eller spis det som det er. Synes det er drøyt å kaste det jeg da.

Sett appelsin"skålene" på hodet så de kan renne litt av seg.




Oppskrift Creme Brulee:
Set stekeovnen på 110 grader.

(8 appelsiner)

10 Eggeplommer
200 g sukker
5 dl Fløte
5 dl Melk
Brunt sukker til gratinering

Varm opp melk og fløte
Visp eggeplommer og sukker til eggedosis

Hell melkeblandingen i eggedosisen og bland godt. Sil deretter blandingen så den ikke inneholder noen klumper.

Plasser appelsinskallene i ildfaste former på en slik måte at det støtter hverandre,  og ikke velter.
Sett formen i en dyp langpanne og hell på vann til midt på de ildfaste formene.

Fordel blandingen i appelsinskallene, men ikke helt til bredde.

Stek i 35 min, blandingen skal ikke være helt stiv, den stivner noe når den avkjøles.
Rett før du serverer strør du på brunt sukker på toppen og setter det inn i ovnene igjen for å gratinere. Sett pannen høyt i stekeovnen og sett på grillelementet. Pass på så det ikke blir brent. Mine ble litt brent i kanten.

Server enten umiddelbart eller velg å la det avkjøle helt og server kalde. Ditt valg:)

jeg lot de vente til de var avkjølte.

Inspirasjon hentet fra Smak magasinet.

Hva med å pakke inn i aluminiumsfolie og ta med på tur?








2 kommentarer:

  1. Hei! Så denne oppskriften i Tara Smak, men var usikker på om jeg skulle tørre å prøve - det så jo så råflott ut ;) Nå ble jeg litt tryggere på at jeg også kan få det til, men holdt den konsistensen med tanke på at den er fylt i appelsinskall?
    Fortsatt god påske!

    SvarSlett
  2. jeg lot den stå noen min ekstra da de skulle "gratineres" og er nok viktig å ha nok vann også i langpannen. Turte ikke la appelsinen stå direkte i vann men i mindre ildfaste former.

    SvarSlett

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)