27. des. 2012

Marengstopper med ekte vanilje

Måtte lage noe gluten-og melkefrtt i en fei i går.Fant frem Just sweet boka , Manuela Kjeilen, og laget marengstopper med ekte vanilje.
Jeg tok meg nok ikke tid til å forme dem så fine som Manuela gjør, men drimot strødde jeg de med glitter da vi tross alt er midt i jula.

Oppskrift:
7 eggehviter
5 dl sukker
1 vaniljestang, kuttes i bittesmå biter
event litt karamellfarge, men bare bittelitt om det skal bli pastellfarge.


Hell alt i en bolle
Varn opp en kjel med vann og sett bakebollen i det kokende vannet.
Visp for hånd til alt sukkeret er oppløst

Visp så marengsen med kjøkkenmaskin i 7 min.


Fyll i sprøyteposer og form små topper på bakepapirkledd bakeplate
Stekes på 100 grader i ca 1 time, deretter slå av ovnen og la de tørke ytterligere en time.
Oppbevares i en tett boks.
Jeg strødde på glitter og små perler før steking.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)