13. aug. 2014

Hveteboller med vanilje



I dag har det blitt bakt boller i 2 omganger.Bakte først en liten porsjon  pga av jeg ikke trodde det kom til å gå så mye av det i dag + at nakken kranglet med meg og gjorde at jeg ikke var klar for den store bakeseansen.
Men første porsjon forsvant fort og i kveld bakte jeg dobbel porsjon de vi får kaffegjester.


Oppskrift:
1 pk Idun tørrgjær for søte deiger
1 ss luftigere bakst
1 ss vaniljesukker med ekte vanilje/eller frøene fra en vaniljestang
1 dl sukker
3-3,5 dl H-melk
100 g Bremykt BAKE
500 g ( ca)Hvetemel , du trenger  litt til utbakingen, men husk at deigen ikke må være for fast. Da blir bollene tørre.
La deigen være litt løs når du hever og bruk heller litt mer mel når du skal bake ut/trille bollene.


Bland alt det tørre
smelt margarin og hell i melken 
Hell melkeblandingen i bakebollen sammen med alt det tørre og bland godt.

Jobb litt med deigen så det blir litt smidig og sett til heving i 30 min.

Hell deigen på bordet og rull deigen til en pølse.
Del opp i emner etter ønsket str på bollene, men husk de HEVER ;)

Rull til boller og sett til heving på bakepapirkledd plate i 20 min.

Stek på 170 grader i ca 20 min

Jeg pensler med margarin eller smør når de er ferdig stekt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)