3. jan. 2014

Horn med rug og hvete




Nå er det hverdag igjen for de fleste av oss.
I dag skal jeg ha sen telefonvakt så det ble det tid til litt bakst.
Valgte å lage noen Horn som vi kan kose oss med , både som lunsj og som kosemat senere i kveld eventuelt. Kjekt å putte noen i frysen også, hvis det blir igjen noe da.

Oppskrift:
50 g fersk gjær
2 ts salt
5 dl h-melk
200 g lettrømme
3 dl rugmel
8 dl hvetemel
+ 2 dl til utbaking( bruk minst mulig)


Smuldre gjær i en bolle og strø på saltet.
Når gjæren har smeltet så visper jeg inn melk og rømme
tilsett så rugmel og hvetemel, litt og litt og jobb deigen godt sammen.

La den heve i 30 min.
Del deigen i 2 og kjevle ut sirkler som du deler i 8 deler.

Rull hver trekant sammen fra den brede delen sånn at det blir en horn.

Disse legges på smurt bakeplate til etterheving i 20-30 min.
Stekes på 190 grader i ca 20-25 min.


Ønsker dere en fin fredag og God helg:)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)