18. nov. 2012

Havrerundstykker

Ingen tinge er bedre en ferske hjemmebakte rundstykker til frokost.
Disse synes hele familien smakte bra, og det må lages mange flere og putte i fryseren til jul.
Mannen måtte nekte seg selv flere etter 4 stk-selv om jeg kunne spist 5 til , sa han.

Oppskrift:

1 pk gjær

2 ts salt
100 g havregryn
100 g havrekli
ca 430 g hvetemel
3 dl h-melk
80 g smør

Bland gjær, jeg brukte tørrgjær denne gangen, med salt.Tilsett havregryn og havrekli.
Smelt smør, og tilsett melken så det får en passe temperatur, fingervarm, for å helle over gjærblandingen. 
Visp dette litt så alt blander seg godt, tilsett litt og litt av hvetemelet.
Deigen må ikke bli for fast, da blir rundstykkene tørre.

La deigen heve 30 min.

Kjevle ut til en ca 1 cm tykk leiv.Jeg kjevlet på bakematte for å slippe bruke så mye mel ekstra.
Stikk ut rundinger med et glass/utstikker i den str du ønsker.
Legg på bakepapirkledd plate og la heve min 20 min.
Pensle med vispet egg.

Stek på  200 grader i 25 -30 min.


Disse kan du lage en del av og fryse ned.Da er det enkelt å ta opp passe mengde og varme på før frokosten, kaffebesøket osv.
Smakte veldig godt lune med smør og brunost, og med et glass kaldt melk til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)