9. sep. 2012

Kakaokjeks

Fikk lyst til å prøve noe nytt med mormors gamle oppskrift på kakaostenger.Så i dag ble det kakaokjeks:)

Oppskrift:
200 g sukker ( kan erstattes med sukrin)
200 g smør
3-4 ss Kakao ( jeg brukte 100% bakekakao)
1 egg
300 g hvetemel, sett av litt til utbaking, ca 50 g
1 ts bakepulver

Legg alt i en bakebolle og rør sammen med kjøkkenmaskina eller for hånd.

Legg deigen på bordet og kjevle ut en leiv som er ca 1 cm tykk.Bruk en rundt utstikker, i ønsket str, og trykk ut kjeks.Legg dem på bakepapirkledd stekeplate.
Stek på 200 grader i ca 15-20 min.



Avkjøl og pynt med melis, jeg blandet melisen ut med fløte i dag.Ble god smak.Men skal jeg lage en stor porsjon og oppbevare lenge så vil jeg nok satse på å blande med vann.

Dypp kjeksen i ønsket kakestrø eller lag mønster med melisen.Bruk da en sprøytepose og eventuelt en liten tipp.
Oppbevar i en tett boks med lokk når pynt og melis har tørket/stivnet.

En slik kjeks og en god kopp kaffe får frem godfølelsen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)